Pandemija ukazala na potrebu brze digitalne transformacije preduzeća u BiH
Pandemija koronavirusa usporila je i otežala rad preduzetnika i preduzetnica širom Bosne i Hercegovine, te ukazala...
Pandemija koronavirusa usporila je i otežala rad preduzetnika i preduzetnica širom Bosne i Hercegovine, te ukazala na potrebu brze digitalne transformacije domaće industrije koja godinama zaostaje za svjetskim tržištima. 
 
Kako bi pružio podršku privatnom sektoru u BiH da iskoristi nove tehnologije i inovacije za jačanje konkurentnosti i povećanje proizvodnje, Razvojni program Ujedinjenih nacija (UNDP) je, u okviru projekta DigitalBIZ, kreirao besplatan online alat za podršku digitalizaciji, pod nazivom Digitalni puls
 
Među ukupno šest oblasti ključnih za digitalizaciju koje prepoznaje Digitalni puls je i digitalna komunikacija, čiji značaj su spoznale brojne bh. kompanije kada su fizičke susrete s klijentima, kupcima i poslovnim kolegama u vrijeme pandemije morale prilagoditi digitalnim formatima. Iako se mnogima činilo da je nemoguće održati poslovanje uz digitalno komuniciranje, brojni preduzetnici i preduzetnice uvjerili su se u potpuno suprotno. 
 
Digitalni puls pomaže firmama da procijene svoje kapacitete
 
Kako bi se izborila s novonastalom situacijom, konsultantska firma Refam Creative Solutions (REC) koja se bavi organizacijom seminara za pravnike, ekonomiste i računovođe iz oblasti radnih odnosa u BiH, u pravo vrijeme je prepoznala da je digitalizacija ključ njenog opstanka na tržištu.
 
 „Od početka pandemije morali smo tražiti alternativne načine da preživimo te da našim korisnicima usluga obezbijedimo adekvatne i pravovremene informacije. Prije pandemije smo imali velik odaziv na seminarima, ali s obzirom na zabranu okupljanja te ograničenje broja ljudi na skupovima, morali smo pronaći drugi način organizacije. Tako su naši seminari postali webinari. U međuvremenu smo uradili samoprocjenu digitalnih kapaciteta putem Digitalnog pulsa koji nam je otvorio vidike. Na osnovu analize ovog alata zapravo smo uvidjeli gdje se trenutno nalazimo i šta bismo trebali uraditi na putu digitalne transformacije“, kazao je Edin Remić, konsultant firme REC.
 
Ono što pak primjećuju konsultanti iz REC-a jeste da društvo u BiH još nije potpuno spremno za digitalnu komunikaciju, što otežava i digitalni napredak unutar samih kompanija.  
 
„Korisnici naših usluga su pravnici i ekonomisti u općinama, ministarstvima, bolnicama, u privrednim subjektima i slično. Mi smo i prije pandemije bili u situaciji da putem e-maila pošaljemo kampanju za neki seminar na koji potom dobijemo prijavu putem faxa. Taj stari način komunikacije ukazuje koliko nam je potrebna transformacija svijesti koja će nas odvesti u digitalizaciju. Naše društvo se polako educira, ali kompletan proces je usporen. Jako je teško nekome ko nema velika informatička znanja pojasniti da, na primjer, preko Zoom platforme posjeti neki webinar“, istakao je Remić.
 
Još jedna kompanija koja je izvršila samoprocjenu digitalnih kapaciteta uz pomoć Digitalnog pulsa je mali startup „Uči rasti“ koji se bavi dizajnom i proizvodnjom igračaka i edukativnih materijala. Iako je ova kompanija od svog osnivanja izabrala digitalno, umjesto tradicionalnog poslovanja, direktor “Igraj Uči rasti” Armin Malagić govori da su ga iznenadili rezultati sveobuhvatne analize njegovog startupu nakon što je ispunio elektronski upitnik putem Digitalnog pulsa.
 
“Digitalni puls nam je otkrio da smo u nekim segmentima jako dobri, a u nekim izuzetno loši. Ovaj alat je dobra vodilja u kojem pravcu trebamo ići dalje i šta možemo promijeniti u narednom periodu. U digitalnoj transformaciji ima potencijala i trebamo težiti tome da se sami transformišemo, što će imati utjecaj i na druge segmente u lancu vrijednosti. Mi se svake godine trudimo implementirati barem jednu promjenu u tom segmetnu, da li kroz kupovinu nekog servisa ili implementaciju vlastitog rješenja”, istakao je Malagić.
Izazovi pandemije nisu zaobišli ni startup „Uči rasti“, a najviše se odnose na nesigurnost internet trgovine.
 
“Još uvijek je moguće u jednoj sezoni otvoriti i zatvoriti internet trgovinu i Facebook stranicu za prodaju, bez pravnih posljedica. Kupci ne obraćaju pažnju na provjerene prodavače i vlastitu sigurnost. Narudžbu žele izvršiti u komentaru objave na društvenim mrežama, ostavljajući svoje osjetljive podatke u javnosti, što je za nas neprihvatljivo. BH Pošta s kojom sarađujemo nema opciju za masovni unos narudžbi za preuzimanje robe, već se moraju unositi ručno i pojedinačno. To je nešto na čemu treba poraditi radi obostrane koristi”, kazao je Malagić.
 
Digitalizacija pokretač promjena
 
Iako se informacijsko-komunikacijska (IKT) industrija razvija brzim tempom u svijetu, projektni menadžer u UNDP-u Ismar Ćeremida ističe da domaća ekonomija još uvijek ne uspijeva iskoristiti nove tehnologije i inovacije za jačanje konkurentnosti, stvaranje novih proizvoda i otvaranje novih tržišta. 
 
„Pandemija COVID-a 19 ukazala je na neophodnost ubrzane digitalne transformacije u svim granama industrije, a digitalizacija poslovanja se opravdano smatra pokretačem promjena, nudeći nove mogućnosti za razvoj i rast poslovanja“, smatra Ćeremida.
 
Kako nadalje dodaje, od trenutka puštanja u rad Digitalnog pulsa, više od 200 bh. kompanija su izvršile samoprocjenu digitalne zrelosti i saznale kako unaprijediti svoje poslovanje kroz korištenje različitih digitalnih alata. Ćeremida se nada da će taj broj porasti u nadolazećem periodu kako se što više preduzetnika i preduzetnica budu upoznavali s Digitalnim pulsom i saznavali za njegove koristi. 
 
„Preduzetnici i preduzetnice iz BiH se iz brojnih razloga odlučuju za unapređenje digitalnih komunikacija, ali ono što smo primijetili kroz Digitalni puls jeste da su najviše zainteresirani za načine povećanja prodaje putem online kanala, to jest uspostavljanje web stranica i web prodavnica, te upravljanje kupcima i njihovim potrebama, s ciljem unapređenja njihovih proizvoda i usluga“, dodao je Ćeremida.
 
Koliki je značaj digitalnog komuniciranja za razvoj poslovanja, najbolje govori činjenica da najuspješnije kompanije širom svijeta danas imaju svoje web stranice, internet prodavnice, profile na društvenim mrežama, blogove, aplikacije i mnoštvo drugih komunikacijskih kanala preko kojih su na raspolaganju svojim korisnicima.
 
Kompanije u BiH posljednjih godina su sve prisutnije na internetu, ali stručnjaci iz svijeta marketinga ističu da njihova prisutnost nije dovoljna za uspjeh. Najvažniji je sadržaj koji nude na svojim platformama i način na koji komuniciraju s klijentima. Nije rijedak slučaj da kompanija izgubi klijenta zbog spore komunikacije, a kada su klijenti u sve većoj mjeri prisutni u online svijetu, digitalna komunikacija je od presudnog značaja. 
 
Želite saznati digitalnu performansu svog preduzeća? Uradite to putem Digitalnog pulsa koji će vam dati osnovne preporuke kako da iskoristite svoj digitalni potencijal za poslovni rast.