Da bi ste znali gdje vas digitalizacija poslovanja može odvesti sutra, potrebno je da znate gdje se nalazite danas....
Da bi ste znali gdje vas digitalizacija poslovanja može odvesti sutra, potrebno je da znate gdje se nalazite danas. Važno je da sve ono što trebamo tražimo na pravoj adresi. Digitalni puls (dostupan na digitalnaekonomija.ba), za početak, može donijeti nekoliko najvažnijih odgovora. U osnovi, on je savjetnik za provjeru trenutne pozicije kompanije u digitalnom okruženju.
Predviđa se da će na budućem tržištu ekonomije opstati samo inovativne kompanije, one koje su uvijek ispred tradicionalnih metoda poslovanja, a brzina kojom se sve odvija prijeti da izbriše granice između "stare" i "nove" ekonomije. Najuočljiviji izazovi su neophodnost ulaganja u nove tehnologije, osigurati prilagodljivost pravnog okvira za digitalne poslovne modele, kao i kibernetička sigurnost.
Recimo da ste zaposleni ili vlasnik kompanije koja postaje svjesna da dosadašnji rad na predstavljanju kompanije u digitalnom okruženju ne daje željene ili čak, potrebne rezultate. Vrlo jednostavnom prijavom putem neke od alatki koje su najčešće u upotrebi – Microsoft, LinkedIn, Google ili Facebook, Digitalni puls procjenjuje poziciju kompanije u šest ključnih oblasti.
Pa, krenimo redom.
U oblasti digitalne komunikacije prvo provjeravamo našu ličnu kartu u online svijetu - web stranicu. Tu su i pitanja na koji način društvene mreže rade za Vaš biznis kroz komunikaciju s kupcima, koliko često kreirate određene sadržaje, da li uključujete i informativne letke i koliko često. Posebna pažnja je posvećena odnosu prema medijima, ali i alatima kojima analizirate uspješnost vaše online kampanje.
Kako digitalna komunikacija nije samo pitanje odnosa prema kupcima, već i odnosa kompanije prema zaposlenima, bavi se i pitanjem interne komunikacije, zbog čega je važno da na ovaj, ali i sve ostale upitnike, odgovara osoba koja dobro poznaje kompaniju i procese u njoj.
Druga oblast procjene je komunikacija s klijentima, koja otvara pitanja pronalaženja novih kupaca, stupanja u kontakt s kompanijom od strane kupaca i eventualnih dodatnih softvera koje kompanija koristi u procesima komunikacije s klijentima, ali i za obradu ulaznih računa. Koliko god bila dobro upakovana, ušminkana verzija Vašeg biznisa u online svijetu, bez pravovremene, iskrene i dvosmjerne komunikacije sa potencijalnim klijentima, nema preduzetničkog iskoraka u bilo kojoj oblasti.
Digitalizacija u donosu na uposlene obrađuje ključne aspekte komunikacije s zaposlenima kroz digitalne alate. Posebna pažnja posvećena je učešću zaposlenih u samom procesu komunikacije i pružanja povratnih informacija, uz osvrt na mogućnost novog zapošljavanja kroz korištenje internet alata.
Četvrta oblast, informacijska i IT sigurnost donosi centralna pitanja zaštite procesa rada i sigurnosti podataka koji se obrađuju, uz osvrt na zakonsku regulativu koja u Bosni i Hercegovini dobija na značaju u zadnjih godinu dana. Bez obzira da li se radi o maloj ili velikoj kompaniji, sigurnost podataka je vrlo važna i ne smije se zanemariti. To je razlog zašto je implementacija rješenja za zaštitu podataka veoma važna za opstanak svake kompanije jer su cyber napadi svakodnevna opasnost. Pogrešno je mišljenje da su samo velike kompanije primarna meta hakera. Oni zapravo napadaju više male kompanije jer koriste jednostavnije sisteme i nemaju puno zaštitnih mjera u odnosu na velike.
Nije svejedno kako upravljate kompanijom, jer i menadžerski poslovi doživljavaju apsolutnu transformaciju, uz višestruke mogućnosti sagledavanja pozicije i perspektiva kompanije. Od toga da li koristite tradicionalnije načine predstavljanja rezultata i kako ih dijelite, a šta vam je cilj ovog procesa, peta oblast – digitalno upravljanje kompanijom dobija sliku o dimenziji u kojoj se upravo nalazite – poziciji kontrole ili interakciji s okruženjem.
I u konačnici – ako ste kao i većina bosanskohercegovačkih kompanija prisutni online, ali se niste dubinski povezali s online postojanjem na način da ste vidljivi klijentima u svim sferama njihovog traženja odgovora, ali i prodajom – vaša perspektiva jeste digitalno poslovanje, kroz korištenje mobilnih aplikacija, pristup podacima s udaljenih pozicija, obuku zaposlenih ili nešto potpuno drugo, zavisi samo – od onog što jeste danas i gdje želite biti sutra.
Uticaj pandemije na digitalnu trasformaciju
O procesu digitalne transformacije se govorilo i mnogo ranije međutim pandemija COVID-19 je svakako ubrzala ovaj proces. Prema analizama McKinsley-a iz 2020. godine, pandemija je zapravo omogućila da put od pet godina u usvajanju poslovnih digitalnih rješenja kompanije pređu za čak 8 sedmica, što znači da je pandemija znatno ubrzala ovaj proces.
O informacijsko-komunikacijskim tehnologijama (IKT) u proteklom periodu govorilo se kao o brzorastućoj industriji koja zapošljava preko 16 000 radnika, u više od 1 200 kompanija u BiH, s potencijalom rasta broja radnih mjesta. Digitalizacija ne ukida radna mjesta, već mijenja kompetencije, ali su mnoga pitanja, uključujući i ono – gdje se mi nalazimo u digitalizaciji, ostala neodgovorena. Nedostaci digitalne povezanosti ograničili su rast privatnog sektora u BiH. Dok bruto dodana vrijednost IKT sektora raste (dosegnuvši 4,2% u 2018. godini), bosanskohercegovačko gospodarstvo i dalje zaostaje u korištenju IKT-a za jačanje konkurentnosti i blagostanja.
Koja god oblast je vaše polje djelovanja, ne zaboravite da nam vrijeme pred nama donosi dalji razvoj tzv. healthtech, fintech, digitalnih usluga obrazovanja i mnogih drugih održivih tehnoloških rješenja. Ostanite naklonjeni tehnologiji, jer budućnost je digitalna!